Здорожчання готівкового тарифу у маршрутках: як у Черкасах заохочують оплачувати проїзд валідаторами

За інформацією: Суспільне.

У Черкасах 1 грудня члени виконкому ухвалили рішення, згідно з яким за проїзд у маршрутках з січня готівкою можливо доведеться віддати 20 гривень, або ж сплатити валідатором 16. Водночас як розповіла Суспільному місцева жителька Лідія, в транспорті вона часто спостерігає нестабільну роботу електронної оплати тому переймається здорожчанням проїзду за готівку.

Основною причиною скарг на роботу валідатора є повідомлення про потрапляння картки до "чорного списку", розповіла Суспільному керівниця черкаського регіону компанії "Smart-ticket tehnology" Єлизавета Ковтун.

Черкащанка Інна щодня їздить на роботу громадським транспортом. З її слів, валідатори не завжди працюють коректно:

"Коли я прикладаю телефон, щоб оплатити проїзд, то буває, що оплата тією самою карткою на одному маршруті працює, а на іншому вже пише «картка у чорному списку». Кондуктор каже, що це не його справа і треба дзвонити до фірми, яка поставила валідатори. Але якщо не вийде валідатором розрахуватися — доведеться платити готівкою на чотири гривні дорожче".

Картка може потрапити до "чорного списку", як розповів Суспільному операційний директор компанії "Smart-ticket tehnology" Олексій Шуліка, через нульовий баланс. Проте серед причин, чому картка пасажира може опинитися у чорному списку є не лише заборгованість:

"Звісно, є частина недобросовісних пасажирів, які навіть пробують відключити картку з гаманця саме в момент оплати проїзду, так виникає ризикована операція і картка вноситься до чорного списку. Але інша проблема люди некоректно оплачують проїзд карткою, занадто швидко її прибирають від пристрою, це теж може призвести до потрапляння такої картки в чорний список".

Валідатор нового типу у автобусі №31. Фото надано Єлизаветою Ковтун

Як розповіла черкащанка Лідія, її досвід користування валідаторами у міських маршрутках не завжди був успішним:

"Валідатори в деяких автобусах не працюють або не хочуть нормально знімати оплату, а тепер, як буде готівкою 20 гривень — водії взагалі можуть їх повимикати, щоб люди більше платили, їм же це вигідно".

Водій автобуса №21 Анатолій зазначив, що роботою валідаторів задоволений:

"Бувають скарги від пасажирів, що квиток в чорному списку, карта не проходить, тоді вже приходять платити готівкою, або кажемо, щоб дзвонили на «гарячу лінію» і там вирішували в чому проблема. А так — проблем з валідаторами немає, молодь зараз вся з телефонами — зайшли раз-раз заплатили і посадка швидше відбувається, не треба витрачати час, щоб решту давати".

Роботу валідаторів дистанційно контролюють інженери компанії, додав операційний директор компанії "Smart-ticket tehnology" Олексій Шуліка:

"В нас є інженери, які слідкують, щоб всі валідатори були в роботі. Навіть якщо водій чи кондуктор відімкне пристрій — ми це побачимо, і зможемо увімкнути його знову. Зараз ми встановили на автобус №31 валідатор нового типу, у роботу якого взагалі не зможе втрутитися ніхто, він зараз працює у тестовому режимі".

За словами керівниці черкаського регіону компанії "Smart-ticket tehnology" Єлизавети Ковтун, у тролейбусах та маршрутках у Черкасах станом на 30 листопада 2025 року працює 603 валідатори:

"В місті працює 603 валідатори, із них 54 налаштовані під облік пасажирів, що сплачують готівкою, проте вони так само приймають безготівкові платежі. Валідаторами обладнані 232 транспортних засоби, із яких 68 тролейбуси".

На "гарячу лінію" компанії найчастіше звертаються зі скаргами на повідомлення про потрапляння картки до "чорного списку", додала Єлизавети Ковтун:

"Протягом листопада ми отримали 820 звернень від пасажирів щодо роботи валідаторів, зокрема надали 636 консультацій, коли картка потрапила до чорного списку".

За словами Олексія Шуліки, коли картка пасажира потрапляє до чорного списку через заборгованість, під час наступної оплати ця заборгованість стягується:

"Люди також звертаються з приводу того, що намагалися оплатити, а в них за автобус не 16 гривень зняло, а вісім, це значить, що був борг і він списався".

Валідатори у Черкасах нині навантажені лише на 20-30%, зазначив пан Олексій, в той час, як пасажиропотік в місті за листопад 2025 року склав понад 833 тисячі:

"У листопаді ми зафіксували пасажиропотік на рівні 833 526 поїздок, з них 766 741 безготівкова оплата, 66 785 — готівкова. Люди здебільшого сплачують за проїзд сумлінно, особливо в тролейбусах, тому ми бачимо, що відмовитись від оплати проїзду у маршрутці готівкою — абсолютно реально".

Стартова сторінка додатку. Фото надано Єлизаветою Ковтун

Також, додав пан Олексій, компанія розробила для оплати транспорту у Черкасах новий додаток "УрбанOne", який дозволить економити на проїзді та отримувати бонуси і витрачати їх у наших партнерів. Додаток стане доступний з середини січня 2025 року:

"Якщо людина оплачуватиме проїзд через додаток карткою Visa, то вартість буде на кілька відсотків нижчою. Також ми дамо можливість отримувати бонуси за поїздки, купити проїзний. Завдяки додатку ми зможемо владнати одну з поширених проблем — коли, наприклад заходить мати з дитиною, вона в додатку обирає кількість пасажирів і сплачує".

Як розповів у коментарі Суспільному директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури Сергій Отрешко, рішення підняти вартість проїзду у готівковому еквіваленті ухвалили члени міськвиконкому. Наразі в міській раді триває збір пропозицій та зауважень:

"Згідно з процедурою, впродовж наступного місяця триватиме збір пропозицій та зауважень від громадськості міста".

Відтак, як пояснила Суспільному директорка департаменту економіки та розвитку міськради Ірина Удод, готівковий тариф здорожчає, якщо після місця обговорень відповідне рішення ухвалить виконком:

"Диференційований підхід вирішили застосувати, щоб вести повноцінний облік як пасажиропотоку, так і надходжень від проїзду. Така система оплати має мотивувати людей користуватися електронним квитком".

Нагадаємо, у Черкасах 1 грудня члени виконавчого комітету міської ради ухвалили рішення, згідно з яким вартість проїзду у маршрутках при оплаті готівкою може зрости. Відтак доведеться заплатити 20 гривень, або 16 гривень — через валідатор.

Новини України