За інформацією: Суспільне Чернігів.
Як голосували нардепи з Чернігівщини за ратифікацію угоди про корисні копалини. Ярослав Железняк / Суспільне Чернігів
Верховна Рада України 8 травня проголосувала за ратифікацію угоди про корисні копалини між Україною та США і створення інвестиційного фонду відбудови. Загалом рішення підтримали 338 народних депутатів. Як голосували нардепи з Чернігівщини та що відомо про цю угоду — читайте далі.
На сайті ВРУ йдеться, що нардепи з Чернігівщини проголосували так:
- Анатолій Гунько, депутатська група "Відновлення України" — "за";
- Олег Семінський, фракція "Слуга народу" — "за";
- Максим Зуєв, фракція "Слуга народу" — "за";
- Валерій Дубіль, фракція "Батьківщина" — "відсутній";
- Борис Приходько, депутатська група "Довіра" — "за";
- Сергій Гривко, фракція "Слуга народу" — "за";
- Павло Халімон, фракція "Слуга народу" — "за";
- Валерій Зуб, фракція "Слуга народу" — "за".
Що відомо про угоду щодо корисних копалин між Україною та США
У ніч на 1 травня Україна та США підписали стратегічну угоду про створення інвестиційного фонду відбудови та партнерство у сфері критичних корисних копалин. Документ охоплює 57 мінералів і встановлює політичні параметри співпраці.
Американський президент Дональд Трамп заявив, що підписання угоди про надра "захистить" інвестиції США та фінансову допомогу, яку Вашингтон надає Києву. На його думку, угода "можливо" сприятиме припиненню війни РФ проти України. Держсекретар США Марко Рубіо також назвав угоду "кроком до припинення війни".
Президент Володимир Зеленський заявив, що угода про економічне партнерство між країнами є "практичним результатом" перемовин з Трампом у Ватикані.
Нардеп і заступник голови комітету Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк у коментарі Суспільному сказав, що угоду можна умовно поділити на дві частини, і конкретики щодо гарантій безпеки там немає. Так, перша частина – це "довгострокове стратегічне партнерство" між США та Україною, а друга — це підтримка Києва з боку Вашингтону у "сфері безпеки та відновлення України".
"Це все, що стосується питання гарантії безпеки. Якщо США в майбутньому надає будь-яку безпекову допомогу, наприклад, військову, то вона зараховується як їхній внесок у цей американсько-українського інвестиційний фонд відбудови", — сказав заступник голови комітету ВР.
Загальні положення угоди
Кабінет міністрів опублікував текст угоди про корисні копалини, яку підписали Україна та США проти ночі 1 травня у Вашингтоні. Відповідний документ оприлюднили на сайті українського уряду.
Згідно з документом, американсько-український інвестиційний фонд створюється як спільне партнерство двох сторін.
- США представляє Корпорація з фінансування міжнародного розвитку (U.S. International Development Finance Corporation, DFC), а Україну — державна організація "Агенція з питань підтримки державно-приватного партнерства", яка була заснована у 2019 році та належить до сфери управління Мінекономіки.
Мета: інвестиції у відбудову України, яка зазнала руйнувань унаслідок російського вторгнення. Ідеться про видобуток корисних копалин, енергетику та інфраструктуру.
Стратегічна важливість: фонд є центральним механізмом співпраці США та України для післявоєнного відновлення..
Фінансування фонду
Внесок України: Київ зобов’язується спрямовувати до фонду половину (50%) роялті та інших ліцензійних платежів від нових ліцензій на природні ресурси (нафта, газ, метали тощо). Для цього створюється спеціальний фонд у бюджеті України, з якого гроші перераховуються до інвестиційного фонду.
Внесок США: Вашингтон робить фінансовий внесок, який може додатково збільшуватись завдяки військовій допомозі, яку США надають Україні (вартість нової військової техніки та зброї, що включається у фінансову оцінку американського внеску).
Податкові та фінансові пільги
Усі операції фонду, доходи, платежі, внески сторін звільняються від оподаткування в Україні. Американська сторона також звільняє доходи українського партнера фонду від податків у США, якщо доходи отримані від проєктів, реалізованих на українській території.
Конвертація валюти та переказ коштів
Україна гарантує вільну конвертацію гривні в долари США і безперешкодний переказ коштів за кордон без будь-яких додаткових платежів чи затримок. Однак у разі економічної кризи (значне погіршення платіжного балансу чи скорочення золотовалютних резервів) Київ може тимчасово запроваджувати обмеження на перекази та конвертацію. Такі заходи мають бути погоджені із США, але Україна зобов’язана компенсувати фонду всі збитки, які можуть виникнути внаслідок таких обмежень.
Права фонду на участь в інвестиційних проєктах
Українські держоргани зобов’язуються включати в усі нові ліцензії на видобуток природних ресурсів умови, за якими потенційні інвестори повинні повідомляти фонд про можливості інвестування та вести з ним переговори. Водночас українські держоргани також мають включати аналогічні положення в контракти на великі інфраструктурні проєкти.
Пріоритетні права фонду на купівлю продукції
Фонд (американська сторона) отримує пріоритетне право купувати продукцію, видобуту на території України (наприклад, природний газ, рідкісні метали, нафта). Україна зобов’язується забезпечити, щоб треті країни чи компанії не отримували значно вигідніших умов, ніж фонд.
Стабільність та пріоритетність угоди
Угода має перевагу над українським внутрішнім законодавством. Україна зобов’язується не погіршувати умови для фонду шляхом ухвалення нових законів чи змін, але не може посилатися на власне законодавство для виправдання невиконання положень цього документа.
Узгодженість з інтеграцією в ЄС
Україна визнає свої міжнародні зобов’язання перед ЄС. Якщо умови цієї угоди суперечитимуть майбутнім зобов’язанням Києва перед блоком, сторони повинні провести консультації та відповідно змінити угоду.
Термін дії угоди
Угода набирає чинності після ратифікації ВР та діє необмежений термін, поки обидві сторони (Київ та Вашингтон) не погодяться її припинити.
Ризики для України — втрата бюджетних коштів
Железняк вважає, що Україна ризикує втратити частину бюджетних доходів, адже згідно з угодою, віддає половину від нових ліцензій на природні ресурси до фонду. Це зменшує потенційні доходи українського бюджету на довгі роки.
Обмеження контролю над природними ресурсами
Пріоритетні права фонду щодо інвестицій та купівлі природних ресурсів можуть суттєво обмежити можливості України обирати найбільш вигідні комерційні умови та партнерів.
Обмеження фінансової самостійності
Гарантована конвертація та переказ коштів. Україна також повинна компенсувати фонду будь-які витрати у разі економічних обмежень.
Суттєві правові обмеження та домінування умов США
Пріоритетність угоди над українським законодавством обмежує право України самостійно регулювати власне законодавче середовище у сфері інвестицій та природних ресурсів.
Військова допомога
За словами Ярослава Железняка, поки що з тексту документа не зрозуміло, чи вважатиметься, умовно, покупка Україною американським внеском до військової допомоги Києву та чи зараховуватиметься вона до фонду.
Терміни
Угода безстрокова, з її тексту випливає, що конкретного механізму внесення змін до документа немає.