За інформацією: Суспільне Хмельницький.
Єврейські кладовища в Городенці. Суспільне Івано-Франківськ
З 53 єврейських кладовищ, які є на Івано-Франківщині, вісім — повністю зруйновані та забудовані. Ще сім — знищені, але не забудовані. 21 єврейський цвинтар в області — обгороджений та збережений. Ще 17 кладовищ вціліли, але не мають парканів.
Про це Суспільному під час семінару розповіла директорка освітніх програм благодійного фонду ESJF Олександра Фішель, який зокрема займається збереженням єврейських кладовищ у Східній Європі.
З її слів, в Україні є понад 1300 єврейських цвинтарів, з них 40% — в доброму стані.
"Є міф, що це німці руйнували кладовища під час Другої світової війни. Так, у кількох місцях така практика була, але більшість цвинтарів були зруйновані й забудовані в 60-ті роки XX століття. Переважно це радянська влада знищувала кладовища. 90% цвинтарів зруйнували під час радянського панування", — розповіла Олександра Фішель.
Благодійний фонд ESJF встановив 329 огорож навколо місць єврейських поховань у десятьох країнах Європи. 189 парканів поставили в Україні. Огорожі навколо кладовищ — недовготривала протекція, каже Олександра Фішель. Тому, щоб привернути увагу людей до збереження єврейської культури та спадщини, організовують освітні заходи. Їх проводять за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини.
В Україні є 1299 єврейських цвинтарів, з них 40% — в доброму стані. Суспільне Івано-Франківськ
"Після Другої світової війни в маленьких містечках, де єврейське населення було великим, зараз майже немає євреїв. І це пов'язано з різними факторами, не тільки з Другою світовою війною, а й з міграцією і з тим, що євреям було важко повертатися у свої домівки. І чому важливо зберігати чужу культуру? Адже якщо ти живеш в місті, то немає чужої культури й чужої спадщини. Все, що є навкруги, — це твоя батьківщина. І єврейська громада, від якої зараз залишилися надгробки або якісь архітектурні речі, є частиною історії твого міста. І зберігаючи це, ти зберігаєш свою власну історію", — пояснює Олександра Фішель.
Упродовж 23 та 24 вересня представники фонду ESJF та міжнародної міждисциплінарної сертифікатної програми з юдаїки організували дводенний семінар в Івано-Франківську та Городенці. Для учасників провели майстер-класи з епіграфіки, екскурсії місцями, в яких жили та працювали представники єврейської громади. Вони також відвідали єврейський цвинтар у Городенці.
Учасники семінару відвідали єврейський цвинтар у Городенці. Суспільне Івано-Франківськ
Олег Дух зі Львова приїхав на семінар, щоб краще зрозуміти історію та символіку єврейських кладовищ. Він розповідає, що єврейського коріння не має, однак цікавиться історією. Три роки тому чоловік почав вивчати історію міста Перемишляни, в якому він народився. І зʼясував, що до Другої світової війни там проживало приблизно 30-40% євреїв.
"Я вважаю, що людина, яка цікавиться локальною історією, мусить цікавитися історією різних громад. Найцінніше — це показати історію всіх громад, які співжили, які допомагали одне одному, деколи конфліктували, але це були люди, які жили в одному місті. Я ніколи не мав досі дотичності з читанням єврейських надгробків. Це — перший такий досвід", — каже Олег Дух.
Івано-Франківську область для проведення семінару обрали зокрема через старовинні єврейські кладовища, які добре збереглися.
"На Івано-Франківщині дуже цікаві кладовища. Бо тут євреї проживали вже в XVII столітті. І цей регіон цікавий з погляду хасидизму, тобто є цікава історія єврейських громад. Тут досить добре все збереглося, на відміну від, наприклад, Східної України. Я думаю, що це — не в останню чергу тому, що ці території були тільки в 1939 році приєднані до Радянського Союзу", — розповідає Олександра Фішель.
Загалом до семінару долучилися 55 людей з Києва, Харкова, Одеси, Кам'янця-Подільського, Львова, Івано-Франківська, Тернополя, Миколаєва, Чернігова, Збаража, Надвірної та Городенки.
До семінару долучилися 55 людей з Києва, Харкова, Одеси, Кам’янця-Подільського, Львова, Івано-Франківська, Тернополя, Миколаєва, Чернігова, Збаража, Надвірної та Городенки. Суспільне Івано-Франківськ
"Студентів сертифікатної програми тут десь третина, а інші — це краєзнавці, фахівці з єврейської історії, люди, які опікуються цим питанням вже не перший рік, люди, які досліджували кладовища самостійно, які їздили в експедиції, і ті, хто буде потім приймати цю естафету збереження єврейської спадщини й займатися цим далі. Тобто для когось — це старт, а для когось — це просто процес робочий", — пояснює адміністративна керівниця Міжнародної міждисциплінарної сертифікатної програми з юдаїки Олена Заславська.