Розширюють географію та прислухаються до споживачів: як на Вінниччині розвивається експортний потенціал

За інформацією: Суспільне Вінниця.

Швейне підприємство на Вінниччині. Суспільне Вінниця

Загалом, 2024 року Вінниччина експортувала текстилю на майже 18 мільйонів американських доларів. Це у 10 разів більше, ніж роком раніше, сказала начальниця відділу аналітичної роботи обласного управління статистики Наталія Гаврилюк.

"На першому місці в нас продукти рослинного походження — зернові культури, насіння та плоди олійних культур. На другому — жири та олії рослинного походження. Третє — харчова продукція. Але ми бачимо збільшення частки тканин і одягу", — сказала Наталія Гаврилюк.

Одяг, яки шиють на підприємстві у Калинівці. Суспільне Вінниця

За її словами, за останній рік експорт із регіону зріс на 16%, а це майже 300 мільйонів доларів США.

"У 2024 році Вінниччина за обсягами експорту заробила майже 2 мільярди доларів США. І це в загальнодержавному обсязі. Вінниччина займає 5%, і серед регіонів ми на четвертому місці за Києвом, Дніпропетровщиною та Львівщиною", — сказала Наталія Гаврилюк.

"Наша область аграрна, тому експорт значною мірою пов'язаний з експортом харчових продуктів, тваринництва на закордонні ринки. В загальній частині експорту показник відповідних продуктів складає 90%. Зокрема, зернові складають 25%, велику частку складають вироби з м'яса, м'ясопродукти, — сказав директор обласного департаменту міжнародного співробітництва та регіонального розвитку Ігор Цехановський.

— Наша область поступово збільшує експорт продукції машинобудівного, електромеханічної продукції. Наприклад підприємство "GreencCool", виробництво холодильного обладнання, в 2024 році експорт збільшило в 1,5 раза відповідно до 2023 року".

Одяг, який шиють на підприємстві в Калинівці. Суспільне Вінниця

Сьогодні продукцію з Вінниччини експортують у 150 країн. Найбільші партнери — Польща, Саудівська Аравія, Іспанія. Половина всього експорту — до країн ЄС.

"Наш бізнес активно виходить на ринки Азії, Алжир, Оман, інші країни південнотихоокеанського регіону. Динаміка надзвичайно позитивна. Значною мірою це пов'язано з продукцією птахівництва. В області є ряд птахофабрик, які експортують у понад 100 країн", — сказав Ігор Цехановський.

За його словами, Вінниччина не лише розширює географію експорту, а й змінює його структуру: робить ставку на продукцію з доданою вартістю.

"Експорт сировини — це добре, але саме переробка залишає більше і більше доданої вартості в країні й в області. Кожен додатковий відсоток переробки ускладнює вихід на експортні ринки. Сировину хочуть мати всі. Але продукцію з високою доданою вартістю — необхідно докладати зусиль. Це те, що дає можливість нашим громадянам мати більш високооплачувані робочі місця, краще життя тут і зараз", — сказав Цехановський.

Хрін, який переробляють на одному з підприємств. Суспільне Вінниця

Як працює на експорт підприємство, де виробляють хрін та гірчицю

Комерційний директор вінницької смакохарчової фабрики Сергій Семенюк розповів нам, що їхні хрін та гірчицю знають не лише в Україні, а й за її межами. Експортувати продукти почали 10 років тому. Зараз в рази розширили як асортимент, так і перелік країн, куди постачають продукцію.

"Починали з невеличкого, потім почали виходити на ринки. Експортуємо до таких країн, як Молдова, Польща, Литва, Канада, США, Ізраїль, деякі африканські країни. Це ринок нашого експорту. Співпрацюємо з міжнародними дистриб’юторськими компаніями. Ринок України дуже важкий. Це впливи військової агресії недружнього сусіда. І тому потрібно переорієнтовуватись", — сказав Сергій Семенюк.

Гірчиця на експорт. Суспільне Вінниця

За його словами, щоб вийти на міжнародний ринок, довелося адаптовувати рецептури до смаків різних країн.

"Їде за кордон хрін, гірчиця, хрін класичний із буряком, білий, гірчиця звичайна вінницька, піжонська. Ми можемо підбирати смаки, враховувати смакові властивості кожної країни. Ми от експортуємо гірчицю діжонську в африканські країни. Вони попросили трохи змінити смакові властивості: ми зробили той продукт, який заходить на їхньому ринку. Отак продаємо в Африці й розвиваємо європейські ринки".

Хрін на експорт. Суспільне Вінниця

За три роки повномасштабного вторгнення продажі за кордон збільшили втричі. Вихід саме на ринки ЄС складний через сертифікацію та дотаційність конкурентів.

"З початку повномасштабного вторгнення ми наростили експорт приблизно з 5% до 17% Ну, важко. Є багато перепон, які трапляються. Це обмежений доступ до цих ринків, це виробники ЄС. Є певні технічні процедури, які потрібно пройти на цих ринках. Певні сертифікати. Щодо ЄС, то там важко, бо потрібно знайти дистриб'ютора і контакти, з якими можна співпрацювати. Є бар'єри, які ми потроху долаємо. Ми виходимо на вищий рівень, щоб експортувати, щоб залучати валютний виторг в нашу країну в тяжкий період", — сказав Сергій Семенюк.

Продукція на експорт. Суспільне Вінниця

Як працює на експорт швейна фабрика

Чверть століття на експорт працює і швейна фабрика у Калинівці. Директор підприємства Сергій Ломачевський розповів Суспільному, що сировину надають замовники, а працівники фабрики відшивають продукцію.

Сорочки на експорт. Суспільне Вінниця

За рік в середньому тут відшиють до 300 тисяч одиниць товару, 90% йде на експорт.

"Працюємо ми з 2000 року, спочатку працювали на ринок США по давальницькій схемі, і в 2001 вийшли на європейські ринки. Здебільшого це фірми Німеччини, Франції Бельгії, Румунії — досить таки розлога географія. В місяць ми прошиваємо 20-23 тисяч чоловічих сорочок, блуз жіночих. Основний ринок — європейський. Але ми не постачаємо власну продукцію, а надаємо послугу з пошиття. Ми експортери з пошиття готового продукту з матеріалів замовника".

Швейна фабрика у Калинівці. Суспільне Вінниця

За три роки війни кількість замовлень скоротилася на 15%. В основному співпрацюють із німецькими компаніями.

"Це корпоративний одяг. Це чоловіча ділова сорочка, жіноча блуза. Це наша ніша, в якій ми намагаємося триматись", — сказав Сергій Ломачевський.

Новини України