За інформацією: Суспільне Чернігів.
На колажі зображені: позафракційний депутат міської ради Віталій Голець (обраний від “ОПЗЖ”, яка нині заборонена в Україні), начальник МВА Дмитро Брижинський та документ “Зміни до Регламенту”. Колаж Суспільне Чернігів
20 лютого депутати Чернігівської міської ради, можливо, розглядатимуть на сесії питання внесення змін до регламенту. Ініціатори цього рішення стверджують, що це спроба врегулювати взаємовідносини двох органів: міськради та міської військової адміністрації. Раніше через одночасне їхнє функціонування та відсутність законодавчого розмежування повноважень у відносинах двох органів неодноразово виникали проблеми: хто і що має затверджувати.
Спроби розв'язати це питання були. 31 липня 2023 року міська рада ухвалила зміни до регламенту, у яких було прописано, що саме може пропонувати та затверджувати начальник МВА. 10 липня 2024 року до регламенту знову вносять зміни, якими, фактично, скасовують попередні. А також додають статтю, у якій зазначено, що погоджувати з МВА мають лише рішення, які стосуються питань оборони, цивільного захисту, громадської безпеки та порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян.
Інші рішення міська рада ухвалює згідно з законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською хартією місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами та регламентом. Тодішній секретар міськради Олександр Ломако, який виконував обов'язки міського голови, казав, що такі зміни внесли, бо попередній регламент порушував норми Конституції, а МВА блокувала важливі для життєдіяльності міста питання. А начальник МВА Дмитро Брижинський у своїх соцмережах написав, що "дане рішення було ухвалено, щоб унеможливити контроль діяльності міської ради".
Обговорення
20 грудня Олександра Ломака звільнили з посади секретаря міської ради рішенням сесії. Нового секретаря обрати так і не змогли.
Саме протягом останніх кількох місяців одним із найобговорюваніших і найдискусійніших серед депутатів стало питання внесення змін до регламенту Чернігівської міської ради. Його порушували і 10 лютого на погоджувальній раді перед 44 сесією.
Тоді депутат від фракції "Наш край" та перший заступник начальника МВА Віктор Бистров суть змін пояснював так:
"Майже 90% чи більше — це зміни, які діяли на минулий рік, коли Чернігівська міська рада ухвалила рішення про бюджет територіальної громади на 10 липня 2024 року, який скасований в суді. Після цього рішення про бюджет, вийшли з регламенту по виконавчому комітету і вийшли з регламенту по міській раді. Станом на сьогодні, частина тих програм, які пропонуються до розгляду на сесії Чернігівської міської ради, — вони також передані на затвердження МВА. Можливо, ви чули це з преси, чи бачили, це блок питань по транспорту. Якщо цього не буде зроблено, наприклад, буде діяти одночасно два документи. Яким документом користуватися виконавчим органам влади? Ну, невідомо".
Депутат від фракції “Наш край” та перший заступник начальника МВА Віктор Бистров. Суспільне Чернігів
На думку депутата міськради від фракції "Слуга народу" Максима Черненка, головна проблема – не відсутність секретаря, а відсутність правил.
"У нас відсутні правила взаємодії між Чернігівською міськрадою та МВА. І тому перед тим, як обрати секретаря, нам потрібно визначитися з певними правилами. Регламент дослівно так і перекладається – певні правила. Тому навіть тій людині, яка виявить таку сміливість в цей час і візьме на себе відповідальність, я навіть не заздрю. Ця людина має розуміти за якими правилами працювати. Відповідно до регламенту, який діяв минулого року, було досягнуто певного компромісу", — сказав Максим Черненок.
Депутат Чернігівської міськради від фракції “Слуга народу” Максим Черненок. Суспільне Чернігів
За словами депутатки від провладної фракції "Рідний дім" Наталії Хольченкової, питання регламенту треба вивчати не на засіданні погоджувальної ради.
"Сідати та по кожному пункту разом з юристами. Можливо з МВА, Чернігівською міськрадою, разом сідати та розбирати. Наразі приймати погоджувальною радою, не розбираючи, не коментуючи по кожному пункту, я вважаю недоцільним. У нас буде ще засідання комісій. В тому числі – регламентної комісії. Є резон усім зібратися, думаю, ми таку нараду запропонуємо. В будь-якому разі, питання регламенту – це тільки на сесії. У нас до сесії буде ще час".
Наталія Хольченкова. ФОТО: Суспільне Чернігів
Про необхідність внесення змін до регламенту міськради заявляв і начальник міської військової адміністрації Дмитро Брижинський. У своєму пості у Facebook від 4 лютого 2025 року він написав, що направив лист заступникам міського голови та головам депутатських фракцій із пропозицією розглянути це питання на найближчій сесії. Вона має відбутися 20 лютого.
Суть запропонованих змін
У відповіді на інформаційний запит Суспільного МВА надіслала нам зміни до регламенту, які пропонують внести. Загалом, це 18 пунктів. Усі вони стосуються порядку взаємодії міської ради та МВА "на період дії правового режиму воєнного стану, відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану»". Зокрема, йдеться про те, що начальник МВА:
- входитиме до складу погоджувальної ради;
- затверджуватиме рішення міськради та виконкому;
- подаватиме пропозиції до порядку денного та проєктів рішень;
- погоджуватиме проєкти рішень перед їх реєстрацією та оприлюдненням.
Зміни до регламенту, які пропонують внести. Чернігівська МВА
Зміни до регламенту, які пропонують внести. Чернігівська МВА
Зміни до регламенту, які пропонують внести. Чернігівська МВА
Зміни майже ідентичні з тими, які міська рада затвердила 31 липня 2023 року.
Серед відмінностей – пропозиція скасувати статтю 52 регламенту (її додали 10 липня 2024 року). У цій статті прописано, що погоджувати з МВА мають лише рішення, які стосуються питань оборони, цивільного захисту, громадської безпеки та порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян. Інші рішення міська рада ухвалює згідно з законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про статус депутатів місцевих рад", Європейською хартією місцевого самоврядування, іншими нормативно-правовими актами та регламентом.
Після сесії 10 липня 2024 року начальник МВА Дмитро Брижинський у своїх соцмережах написав, що "усе це зроблено для того, щоб військова адміністрація, а надалі й громада міста, не мали можливості бачити реальний стан того, що відбувається в міській раді, структурних підрозділах і комунальних підприємствах, адже за останній час, маючи доступ до вивчення документації, військова адміністрація виявила чимало зловживань, неефективного використання бюджетних коштів, а також використання коштів громади в інтересах окремих приватних осіб. На мою думку, дане рішення було ухвалено, щоб унеможливити контроль діяльності міської ради".
А тодішній секретар міськради Олександр Ломако, який виконував обов'язки міського голови, казав, що такі зміни внесли, бо попередній регламент порушував норми Конституції, а МВА блокувала важливі для життєдіяльності міста питання.
12 лютого 2025 року позафракційний депутат міської ради Віталій Голець (обраний від "ОПЗЖ", яка нині заборонена в Україні) під час засідання постійної комісії з питань регламенту, законності, прав і свобод громадян та запобігання корупції запропонував включити до порядку денного і розглянути на сесії свою версію змін до регламенту.
Версія змін до регламенту від позафракційного депутата міської ради Віталія Гольця (обраний від “ОПЗЖ”, яка нині заборонена в Україні). Віталій Голець
У коментарі Суспільному він сказав, що "взяв за основу, доопрацював і переосмислив" пропозиції МВА щодо змін до регламенту.
Проєкт рішення, який подав Голець, майже ідентичний зі змінами, які пропонує МВА. Відмінними є три пункти. В них депутат пропонує, фактично, надати можливість депутатам, яких обрали від заборонених нині партій (таким є і сам Голець), бути головами постійних та тимчасових контрольних комісій. А також прибрати з підстав припинення діяльності депутатських фракцій і груп заборону політичної партії, на основі якої сформована депутатська фракція.
Позафракційний депутат міської ради Віталій Голець (обраний від “ОПЗЖ”). Суспільне Чернігів
Віталій Голець каже, що цим проєктом рішення пропонує унормувати відносини міської ради та МВА, а регламент просто визначає процедуру взаємодії між цими органами. Щоб це питання розглянули на сесії 20 лютого, депутати мають проголосувати за його включення до порядку денного.
"В тому конфлікті політичному, який існує між партією «Рідний дім» у міській раді та міською військовою адміністрацією, основну причину я бачу в тому, що Закон «Про правовий режим воєнного стану» дав широкі повноваження міській військовій адміністрації, але немає додаткових норм, нормативно-правових актів, які б визначали, хто за що відповідає. Бо зараз ми спостерігаємо ситуацію, коли міська рада, ну не міська рада, а виконавчий комітет каже, що це винна міська військова адміністрація. Міська військова адміністрація каже: «Ми все підготували, це вони не роблять». Сьогодні повноваження міської військової адміністрації, відповідно до закону, набагато ширші, і просто якщо вона ними не користувалася, це вже інше питання. Якщо, наприклад, сьогодні міські програми приймаються міською радою з подальшим затвердженням військової адміністрації, то, в принципі, відповідно до Закону «Про правовий режим воєнного стану», міська військова адміністрація може ці програми затверджувати своїм розпорядженням. Як ми це спостерігаємо в обласній військовій адміністрації, яка приймає програми без розгляду депутатами обласної ради, це може і бути в міській раді. Щоб цього уникнути, я пропоную механізм взаємодії. Коли всі проблеми, які стосуються забезпечення життєдіяльності міста, будуть обговорюватися і депутатами міської ради, і військовою адміністрацією", – сказав Віталій Голець.
Позиція депутатів
Депутатка міської ради від фракції "Рідний дім" Регіна Гусак каже: документ, який допоможе міськраді та МВА ефективно взаємодіяти, однозначно потрібний.
"Я вважаю, що життєво необхідно такий документ ухвалювати і впевнена, що зрештою всі проголосують «за». Або це буде регламент, або там правила взаємодії міської ради з військовою адміністрацією. Для мене важливе взагалі налагодження ситуації з військовою адміністрацією, тому що без цього ми не зможемо виконувати свої депутатські зобов'язання перед виборцями. Є рішення суду, де прописані конкретно повноваження і міської ради, і військової адміністрації. Ми будемо збиратися, важливі програми ухвалювати, а воно буде потім анульовуватися в судах і так далі. Ну, воно ж таке нікому не потрібно, я впевнена, ні військовій адміністрації, ні нам. Ми в одній будівлі, в одному місці і спілкуватися за допомогою судів – вибачте, це… Ми готові до співпраці".
Депутатка міської ради від фракції “Рідний дім” Регіна Гусак. Суспільне Чернігів
Депутат міськради від фракції "Слуга народу" Максим Черненок у коментарі Суспільному сказав, що підтримує внесення змін до регламенту, які пропонує МВА.
"Тому що повноваження, в тому числі бюджетні, багато земельних питань, питання стосовно сфери ЖКГ сьогодні належать до військової адміністрації. Але військова адміністрація у своїй структурі не має виконавчих органів, які можуть реалізувати ці повноваження. А Чернігівська міська рада має такі органи, але не має повноважень. І от якраз цим регламентом регулюється взаємодія. Чернігівська міська рада і її виконавчі органи готують проєкти всіх рішень, потім вони подаються на затвердження військової адміністрації, військова адміністрація їх затверджує, і вже органи виконавчої влади міської виконують. Таким чином держава здійснює контроль у сфері тих повноважень, які передані у відання військової адміністрації. Фактично, контроль існує і з боку Чернігівської міської ради, тому що ці всі рішення мають пройти через міську раду. Тобто, це не одноосібні будуть рішення голови військової адміністрації, а це спільні рішення. І це більше гарантій, що рішення будуть відповідати закону, більше гарантій того, що рішення будуть відповідати потребам нашої громади".
За словами Черненка, депутати від його фракції планують бути на сесії 20 лютого. Однак, будуть голосувати, тільки якщо на початку пленарного засідання підтримають зміни до регламенту.
"Багато з питань, які винесені на сесію, належать до компетенції військової адміністрації. Яким чином будуть депутати розглядати ці питання, якщо ці питання належать до компетенції начальника військової адміністрації? Проводити сесію з порушенням закону? Що потім буде відбуватися? Знову військова адміністрація звернеться до суду, потім визнають недійсними ці рішення, які наприймають. І тому, якщо не буде прийнятий регламент, то з тих питань, які досить спірні, які, ми вважаємо, належать до компетенції військової адміністрації, зрозуміло, що наша фракція не буде голосувати. А якщо буде прийнятий регламент, то там процедура зрозуміла".
Що каже юрист
Як сказав у коментарі Суспільному радник з правових питань Громадянської мережі "ОПОРА" Павло Романюк, одночасне існування та робота і міської ради, і міської військової адміністрації створює правові колізії. З юридичного погляду, повноваження цих двох органів не розмежовані, бо перший керується Законом "Про місцеве самоврядування", а другий – Законом "Про правовий режим воєнного стану".
"І тут варто звернути увагу на те, що сам по собі начальник військової адміністрації не може виконувати просто так повноваження міської ради. І це пов'язано з тим, що йому парламент не здійснив цю передачу повноважень. Якби ця постанова була ухвалена, то, безумовно, начальник військової адміністрації міг би здійснювати повноваження міської ради, виконавчого комітету, міського голови. Тут цього не відбулося".
Радник з правових питань Громадянської мережі “Опора” Павло Романюк. Соцмережа “Х”
Регламент – внутрішній документ ради, а не військової адміністрації, каже Романюк. На його думку, внесення змін до регламенту – це спроба налаштувати певну взаємодію між МВА та міською радою.
"До 23-го року не було визначено цієї взаємодії начальника військової адміністрації й міської ради. У 23-му зробили, потім ці зміни скасували, і зараз знов хочуть їх запровадити. Вони намагаються заповнити законодавчу прогалину таким чином. Це може бути, звичайно, політичний консенсус між ними. Але тут не може бути вимоги начальника міської військової адміністрації. Для начальника міської військової адміністрації регламент, в принципі, нічого не означає. Бо це локальний акт, це не закон. Начальник військової адміністрації керується повноваженнями, які визначені статтею 15 Закону «Про правовий режим воєнного стану». І, по суті, така взаємодія матиме добровільний характер. Більше зобов'язань створюватиме, звичайно, для міської ради, якщо вона погодиться на це. Є такі питання, наприклад, що веде засідання секретар чи міський голова. І ухвалені рішення мають затверджуватись начальником міської адміністрації. Чому? Чому вони мають затверджуватись? Питання. Тобто, є закон, є набуття чинності рішеннями, і є повноваження"».
Павло Романюк говорить: проблема не розмежування повноважень міськради та МВА на законодавчому рівні може ще тривалий час супроводжувати місто.
"Якщо начальник МВА вийде за межі повноважень, які визначені йому Законом «Про правовий режим воєнного стану», або ж порушить повноваження міської ради, які визначені Законом «Про місцеве самоврядування», то це створить перспективи судового оскарження. І рішення, які ухвалені в такий порядок, можуть бути оскаржені та визнані незаконними. Тобто такі перспективи є, це не говорить про те, що вони є апріорі такими".
Нинішні домовленості та можливі зміни до регламенту радник з правових питань називає спробою досягти політичного консенсусу.
"Якщо робота міської ради заблокована і наразі вони не можуть ухвалювати рішення, то, можливо, це більше на рівні політичного консенсусу. Але він є сумнівним з правового погляду. Головне, щоб не було тиску на депутатів голосувати. Вони мають вільно своє волевиявлення здійснювати. Власне, в цьому і є ця муніципальна демократія, і парламентська демократія. Вона полягає в тому, що це мистецтво домовленостей. Але ці домовленості мають відбуватись на основі Конституції та Законів України".
Думка політичного оглядача
На думку політичного оглядача Олександра Рися, наразі у Чернігові йде боротьба за більші повноваження в управлінні містом.
"З одного боку команда Атрошенка (колишній міський голова Чернігова, якого звільнили з посади після рішення суду про його відсторонення, – ред.) – «Рідний дім» – намагаються обрати свого секретаря і самостійно управляти міською радою, проте не мають більшості для реалізації цього сценарію. Військова адміністрація прагне більше контролювати рішення міської ради за допомогою судів і вигідного для них регламенту, проте не мають рішення Верховної ради України щодо отримання повноважень управління міською радою. Шкода, що обидві сторони зосереджені на політичній боротьбі, мало думають про громаду і не можуть досягнути компромісу. Це шкодить іміджу й ефективному розвитку Чернігова".
Щодо пропозицій змін до регламенту, які подав Віталій Голець, Олександр Рись висловився так:
"Альтернативний проєкт регламенту від Віталія Гольця має на меті скасувати обмеження, які були встановлені для депутатів забороненої «ОПЗЖ». Він не хоче нести відповідальність за свій огидний політичний вибір".