За інформацією: Суспільне Запоріжжя.
Дмитро Кобалія, науковий співробітник заповідника “Хортиця”. Суспільне Запоріжжя"Ми залучили наших колег з Європи і Америки для того, щоб цю експедицію провести. Тому що, досліджувати судно на поверхні — це такий перший досвід у нас. Ми або проводили роботи під водою, або над водою".
Директор відділу досліджень музею Васа в Стокгольмі Фред Хокер каже, наважилися приїхати в прифронтове місто через унікальність знахідки.
Фред Хокер, співробітник музею “Васа” в Стокгольмі, Швеції. Суспільне Запоріжжя"Це незвичне навколишнє середовище, яке було під водою і вийшло назовні після руйнування Каховського водосховища. Можна подивитись на скелі і зрозуміти, що вода була на шість метрів вище ніж зараз. І це відкрило цю ділянку, яка роками була під водою".
Човен, якому близько 300 років. Суспільне Запоріжжя
Дмитро Кобалія розповідає, це ймовірно дюбель-шлюпка, яка була частиною флоту Російської імперії, і була затоплена турками під час війни у 18 столітті. А після підриву Каховської ГЕС вийшла на поверхню.
"Ця лодка, скоріш за все, була збудована за більш британськими традиціями. Носова частина, переважно лівий борт, частково зруйнований, тому що після підмиву колись частина борту обвалилась до низу. Верхня частина правого борту і кормова частина, скоріш за все, були зруйновані пожежею".
Човен, якому близько 300 років. Суспільне Запоріжжя
За його словами, цей човен тут не один, у воді та на березі їх нарахували близько десяти.
"Цей корабель ймовірно був у складі Дніпровської гребної флотилії, яка брала участь в російсько-турецькій війні, тобто це був човен Російської імперії, яка тут залишилась після того, як війна була закінчена. Тобто це був військовий човен".
Човен, якому близько 300 років. Суспільне Запоріжжя
Фред Хокер також припускає, що на пляжі під насипами піску ще можуть знаходитися човни:
"Тобто це був флот, який потопили майже 300 років тому. Весь флот ймовірно складався з трьохсот суден, і використовувався для перевезення військових по річці під час війни у 1730-х роках".
Човен, якому близько 300 років. Суспільне Запоріжжя
Дмитро Кобалія біля човна. Суспільне Запоріжжя
Науковці досліджують човен. Суспільне Запоріжжя
Дмитро Кобалія зазначає: в роботі на суші є свої особливості. Зокрема залишки човна треба регулярно змочувати водою, аби деревина не почала розсипатись.
"Тому що деревина дуже крихка, вона дуже погано зберігається саме на поверхні, тому ця експедиція, вона більш рятувальна, скажемо так. Тут треба робити дуже швидко і для того, щоб цей момент між розкопками та початком консервації був максимально коротшим".
Науковці змочують човен водою. Суспільне Запоріжжя
Крім роботи на суші археологи також занурюються під воду, адже там можуть залишатись рештки човна.
Дмитро Кобалія в пошуках рештків човна. Суспільне Запоріжжя"Час від часу треба проводити моніторинг, щоб подивитися динаміку, чи вони руйнуються. Можна їх закладати мішками з піском, стабілізувати, тому що, якщо їх розмило, то частини, фрагменти або деталі суден можуть кудись течією відносити, тобто це впливає на стан пам'ятки".
Загалом тут знайшли близько десяти човнів, як у воді, так і на суші, каже Дмитро Кобалія. За його словами, більшість з них перебуває у стабільному стані, якісь довелось укріпити. Втім, консервації вони не потребують.
Місце на Хортиці, де досліджують човен. Суспільне Запоріжжя
Човен, якому близько 300 років. Суспільне Запоріжжя
Цей же човен по завершенню стабілізації деревини — законсервують. А надалі планують проводити реставрацію, яка може зайняти близько трьох років, додав Дмитро Кобалія.