“Є теми, про які потрібно постійно говорити”: історія створення фільму “Бартка” про незаконну вирубку лісів

За інформацією: Суспільне Хмельницький.

Кадр із фільму “Бартка”. Фото: Володимир Бакум

В Ужгороді завершився п'ятий "Карпатський гірський міжнародний кінофестиваль". Цьогоріч першим фільмом фестивалю стала документальна стрічка режисера Володимира Бакума "Бартка". Фільм розповідає про лісничого Василя Павловича, який керує бригадами, які займаються заготівлею лісу для державних замовлень. Детальніше про створення фільму режисер та продюсер розповіли в інтерв'ю Суспільному.

Володимир, молодий режисер, який дебютував у жанрі документального кіно, разом із продюсером Артемом Голубєвим, вирішив звернути увагу на одну з актуальних проблем сьогодення — незаконну вирубку лісів у Карпатах.

"Ми познайомилися з Артемом і вирішили обговорити теми, які цікавлять нас обох. Я задумався і згадав, як сильно люблю Карпати та ліси. Тоді й виникла думка розібратися у темі вирубки Карпатських лісів. Хотілося показати, як це насправді відбувається", — розповідає Володимир.

Як тема незаконної вирубки стала основою фільму

Ідея фільму почала формуватися у 2020-2021 роках, коли тема незаконної вирубки лісів в Україні була широко обговорюваною в суспільстві. Поєднання любові до природи та бажання дослідити важливу екологічну проблему дало початок роботі над фільмом. Від задуму до старту зйомок минуло приблизно півтора року.

Фільм “Бартка”. Фото: Суспільне Ужгород/Ганна Попп"Ця тема об’єднала нашу любов до Карпат і наше бажання привернути увагу до того, що відбувається з лісами. Ми приїхали в Карпати і побачили ситуацію зовсім з іншого боку, що значно розширило наше розуміння цієї проблеми", — згадує режисер.

Знайомство з Карпатами: любов до гір і лісів

Володимир не вперше приїхав у Карпати для зйомок. Як виявилося, його любов до цього регіону почалася ще багато років тому під час відпочинку в горах. Саме тоді і виникла думка повернутися сюди для створення фільму.

"Я дуже багато разів відпочивав у Карпатах і завжди любив це місце. Під час зйомок особливо полюбив лісисті місцевості, такі як Яремче і Микуличин", — ділиться він.

Ляльковий театр в місті Ужгород. Фото: Суспільне Ужгород/Ганна Попп

Мистецькі прийоми у фільмі: поєднання ігрового та документального кіно

Попри те, що фільм є документальним, у ньому використовувалися художні прийоми, які зазвичай притаманні ігровому кіно. Володимир навчався режисурі у Київському національному університеті театру, кіно і телебачення імені Карпенка-Карого, де опановував саме ігровий кіноформат, і це знайшло своє відображення у стилістиці фільму.

"Це був мій дебют у документальному кіно, але я поєднав свій досвід у ігровій режисурі з документальною стилістикою. У документалістиці ти фіксуєш моменти в реальному часі, без можливості повторити дубль, що додає автентичності", — пояснює Володимир.

Участь у Карпатському кінофестивалі

Фільм про вирубку Карпатських лісів був відібраний для показу на Карпатському гірському кінофестивалі, що стало для команди великим досягненням. За словами продюсера Артема, це був важливий етап у житті фільму.

"Наш фільм було обрано фільмом-відкриттям фестивалю і він також бере участь у конкурсній програмі. Це рідкісне явище, коли фільм одночасно відкриває фестиваль і змагається за нагороди. Це велика перемога для нас і важлива можливість донести тему вирубки лісів до ширшої аудиторії", — каже Артем.

Режисер Володимир Бакум та продюсер Артем Голубєв. Фото: Суспільне Ужгород/Ганна Попп

Війна та українське кіно

На тлі повномасштабної війни в Україні кіновиробництво переживає складні часи, але, за словами Володимира та Артема, українське кіно все одно має розвиватися. Наразі багато режисерів зосереджені на фіксуванні війни та її наслідків, що є важливим для майбутніх поколінь. Однак існує ризик, що інші важливі теми можуть залишитися поза увагою.

"Звичайно, війна є головною темою, але не варто забувати і про інші важливі питання, які ми маємо досліджувати й знімати, зокрема питання культури, мови, психологічних травм, повернення емігрантів", — підсумовує Володимир.

Майбутнє українського кіно

Продюсер Артем вірить, що в українському кіно зараз важливі і бажання творців, і можливості для їх реалізації. Незважаючи на складні умови, є люди, які "інфіковані" цією професією і продовжують працювати над розвитком кінематографу.

"Кіно є частиною культури, і для його розвитку потрібно підтримувати не тільки кіновиробництво, але й інші аспекти культури", — підкреслює Артем.

Що відомо про Карпатський кінофестиваль

Карпатський Гірський Міжнародний кінофестиваль (CMIFF) — це кінофестиваль, присвячений темі гір, екології, сталому туризму та збереженні гірської культури. Кінофестиваль є важливим культурним заходом на заході України, сприяє культурному розвитку кіномистецтва, розширення мережі сталого туризму та його розвитку, сприяє обізнаності про стан української екології, сприяє розвитку кіноіндустрії в регіоні та збереженні культури гірських регіонів.

Новини України