Халява закінчиться: у Черкасах знайшли методи боротьби із порушниками правил паркування

За інформацією: Суспільне.

У Черкасах планують боротися із порушниками правил паркування, облаштувавши платні парковки та створивши муніципальну інспекцію. Така інспекція з паркування матиме ширші повноваження, ніж патрульна поліція, розповів Суспільному директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури Сергій Отрешко.

Скільки буде коштувати залишити машину на кілька годин у завантаженій центральній частині міста – спецрепортаж.

Міський голова Черкас Анатолій Бондаренко поширив відеозапис у своєму фейсбуці, де реагує на скарги містян, яким, за його словами, проблематично припаркуватися в центрі міста, біля великих торгівельних центрів чи приміщень органів державної влади.

"Хотів порадитися з вами стосовно ще однієї теми — впровадження платних парковок на території Соборної площі і центральній частині міста. На сьогодні люди скаржаться, що просто не можуть поставити автівку, під’їжджаючи до органів влади чи великих магазинів".

Вулиця у Черкасах. Суспільне Черкаси

Черкащанка Анна Гончарова має 21 рік водійського стажу. По роботі Анна їздить бусом. Тому, каже, деякі маршрути доводиться коригувати, враховуючи габарити машини, час та місце призначення.

"Я їжджу на всьому, все чим можна кермувати. Я маю для себе графік, коли я знаю, що не варто виїжджати в центр. Тобто я знаю, що не знайду паркомісця. Однозначно, це Центральний ринок. З 10 до 14 можна там десь втиснутись, а я так не люблю ставати, щоб аби як. Це по-перше. А по-друге, коли паркую машину, завжди думаю, як я буду потім виїжджати. Буває так, що ти станеш нормально, а тебе підіпруть так, що ти не можеш викрутитись, то я ставлю за квартал-два, а потім пішки".

Анна Гончарова. Суспільне Черкаси

Розповіла, що нещодавно біля податкової з нею стався випадок:

"Я стояла робочою машиною великою і нас ззаду підперла машина так, що не можливо було виїхати. Тому що парковочка вузенька, всі стоять ялинкою. Половина його машини перекривала половину моєї машини. І я викликала «102». На вирішення цього питання пройшло 40 хвилин. Зрештою сказали «а що ми можемо йому зробити» і просто допомогли мені виїхати. Я з третьої спроби виїхала. Думала, і колесо і бампер там залишу".

Подібні дзвінки, розповів Суспільному речник патрульної поліції області Олексій Драгун, отримують майже щодня.

"Від початку року до жовтня влючно надійшло понад дві тисячі звернень щодо порушень ПДР, зокрема правил паркування. Це може бути або частина перша статті 122 – порушення правил зупинки та стоянки, а також відповідно порушення правил дорожньої розмітки, або якщо це створює порушення чи перешкоджає. Відповідно це буде частина третя статті 122, де штраф відповідно вже не 340, а 680".

Речник Патрульної поліції Черкаської області Олексій Драгун. Суспільне Черкаси

Зменшити кількість порушень правил паркування могла б більша кількість облаштованих парковок, пояснює директор департаменту дорожньо-транспортної інфраструктури Сергій Отрешко. За його словами, другий рік облаштовують по кілька на найбільш завантажених ділянках доріг, там, де це дозволяє інфраструктура.

"У 2025 році зроблено девʼять паркувальних майданчиків нових. Я думаю, що в наступному році ми займемся вулицею Гоголя. Вона в центральній частині, одна полоса мінімум зайнята машинами людей, які проживають в будинках навпроти. Таким чином роз’їхатися на цій дорозі стає важко. Зелені зони там дозволяють зробити паркувальні майданчики. Це збільшить кількість автомобілів, які можуть там паркуватися і розвантажить рух по Гоголя".

Окремого бюджету на облаштування парковок, додав Сергій Отрешко, — немає. Їхня вартість — це вартість матеріалів.

"Щебінь, щебенево-піщана суміш, асфальтобетон, бордюр дорожній — оце і є фактична вартість цього".

Квадратний метр цьогоріч обходився у 600-800 гривень. Додав, що розуміє, що пророблена робота — крапля у морі. Але якщо дороги, хоч і такими темпами, намагаються розвантажити, то прибудинкові території, додає, — не компетенція департаменту.

Парковка у Черкасах. Суспільне Черкаси

Двір — парковка. Це головний біль мешканців багатоповерхівок. Навіть тих, які мають підземні паркінги, розповів голова одного із черкаських ОСББ Роман Кайда. У його будинку у центральній частині міста 160 квартир і 10 офісних приміщень. Підземний паркінг розрахований на 52 автівки.

"У кожного мешканця є такий пульт, яким вони користуються. Автоматичні ворота. Повністю автоматична система — навіть, якщо немає світла, то в нас працює і освітлення в паркінкгу і ворота. Усе з урахуванням вимог: пожежна сигналізація, туалет, відеоспостереження, вміщає 52 машини. Раніше, коли паркінгу не було, то у дворі машин поміщалося набагато менше. Проте тепер і паркінг у нас є, але увечері у дворі немає де поставити машину".

Роман додав, що з острахом очікує на введення в експлуатацію сусіднього будинку. Там не те що підземного паркінгу немає, там і на вулиці не буде, де припаркувати машину.

"Мешканці думають про повне загородження двору. Але це може мати деякі негативні наслідки. Тому зберемо кошти, можливо, поставимо шлагбаум, ворота, щоб обмежити в’їзд інших мешканців".

Вулиця у Черкасах. Суспільне Черкаси

Найгостріше проблему відчувають жителі старішої частини міста — центральної, додав директор департаменту архітектури та містобудування Артур Савін.

"Перед початком будівництва будь-якого об’єкта забудовник отримує стартові документи — містобудівні умови і обмеження. Там визначаються вимоги щодо плотності, висотності забудови. А також окремим пунктом в містобудівних умовах вимагається дотримання відповідно до нормативів і державно-будівельних норм, нормативна кількість для постійного зберігання автомобільного транспорту".

Новий будинок у Черкасах. Суспільне Черкаси

У одному з мікрорайонів Черкас, який нині активно розбудовується ми спробували подивитися, як дотримуються цих правил. В інформаційному центрі забудовника у коментарі нам відмовляють. В одному з дворів бачимо заїзд до підземного паркінгу. У будинку навпроти — наземна парковка і гаражні бокси. Один із них у власності родини Катерини Довбиш:

"На момент, коли ми купували, то ми віддали за нього 12 тисяч доларів, зараз, я думаю, тисяч 20 вони коштують".

Катерина додала: заїхали у цей будинок рік тому. Сусідів поки небагато: новобудова заселена відсотків на 30. В родині Катерини дві машини.

"Поки що вистачає паркомісць людям. Що буде далі — це буде біда. Ми думали, що одна з наших машин буде гараж підпирати, але тут вузько і якщо одна машина стане, то буде не зручно проїжджати".

Проблема в тому, що часто це не є порушенням норм забудови, пояснив начальник управління державного архітектурно-будівельного контролю Руслан Глазепа. Його управління контролює їх дотримання.

"Єдиний нюанс — на час воєнного стану Кабінет міністрів заборонив проведення планових і позапланових перевірок. Тому вони можливі винятково з дозволу Міністерства регіонального розвитку. Водночас ми приймаємо ці об’єкти в експлуатацію, перевіряємо під час прийняття в експлуатацію дотримання проєкту. Сам же проєкт розробляється згідно з проєктом будівельних норм. Але згідно з чинними будівельними нормами, передбачено, що однокімнатна квартира має передбачати пів паркомісця".

Двір у Черкасах. Суспільне Черкаси

На повноцінне паркомісце, за словами Руслана Глазепи, претендувати може дво- чи трикімнатна квартира. Але тільки в центрі. Чим далі до околиць, тим норми зменшуються до половини паркомісця.

"У то же час чинні будівельні норми ДБН планування і забудови території визначає можливість пішої доступності 15-хвилинної до паркомісць".

До 2022 року зведення підземного паркінгу відбувалося на розсуд забудовника.

"Війна внесла свої корективи в будівництво. Зараз об’єкти, які почали будуватись в місті під час воєнного стану, там розробляється проєктна документація з урахуванням вимог цивільного захисту щодо укриття для населення".

Тим, кому бракує місця у власному дворі, лишають авто вздовж доріг на ніч. А вдень — навпаки — двори перетворюються на парковки. Це замкнене коло, розповіла черкащанка Анна Гончарова. Вона пропонує варіант, як із цим боротися:

"Я за штрафи 100 процентів. Я вважаю, що це зменшить кількість людей, які кидають біля перехрестя, біля пішохідних переходів, які перекривають виїзди, пандуси".

Проблема тільки в тому, розповів речник патрульної поліції, що вони можуть оштрафувати водія, але не машину. Тобто, якщо власника немає в автівці — то і штрафу немає. Натомість такі повноваження матиме муніципальний інспектор із паркування, додав Сергій Отрешко.

"Ми плануємо подавати пропозицію депутатам: розширювати наш штатний розпис департаменту, створювати цей відділ контролю. Тобто інспектор з паркування матиме право накладати штраф за відсутності водія прямо на транспортний засіб".

Парковка в центрі Черкас. Суспільне Черкаси

Наступним пунктом нововведень стануть платні парковки:

"Попередньо можу сказати, вартість буде 20-25 гривень за годину парковки. Поясню: з цих грошей — 18 гривень це податок за паркування транспортних засобів. Це не гроші комунального підприємства — 80% буде іти у бюджет міста. Це місцевий податок, він передбачений та встановлюється щорічно. Але за відсутності облаштованих місць і системи, контролю за сплатою паркування без налагодженої системи воно не діяло".

Сергій Отрешко сподівається, що комплекс цих заходів зможе розвантажити центральну частину міста.

Міський голова, своєю чергою, влаштував опитування у своєму телеграм-каналі стосовно доцільності облаштування платних парковок. Результати наступні: 63 відсотки "за" і 37 — "проти". Загалом проголосували 332 людини з двох тисяч підписників.

Думку більшості розділяє черкаска Анна Гончарова.

"У тих місцях, де максимальне скупчення машин «золоті паркомісця» — я вважаю, що треба ставити плану парковку. Це буде підтримувати і бюджет міста і, можливо, ці кошти направлять на щось хороше".

Новини України