Дитиноцентризм та оцінка прогресу: як у черкаських школах змінилися уроки фізкультури з новою українською школою

За інформацією: Суспільне.

У черкаських школах на уроках фізкультури учні займаються за програмою Нової української школи — самостійно обирають що робити на уроці.

Фізична культура — предмет, який зазнав чи не найбільше змін у форматі нової української школи, але який ніколи не потрапляв до переліку випускних іспитів, розповіла Суспільному консультантка центру професійного розвитку педагогічних працівників Марія Глоба. Вона працює над підвищенням кваліфікації вчителів фізкультури та й сама працює за новими методиками у школі №13.

Фізкультура важлива для гармонійного розвитку дитини, але має менше годин у навчальному плані, ніж основні дисципліни. Марія Глоба має 24 роки вчительського стажу, проте нині її основна діяльність — консультування в центрі професійного розвитку педагогічних працівників.

"Моя місія — розповсюдити цю Нову українську школу. Бо я заряджена задля дітей. Я вчительство не можу покинути, бо мене діти запалюють", — пояснила Марія Глоба.

З її слів, на початку її карʼєри фізкультура мала обмеження:

"Це було певне обмеження на розподіл класичних видів: волейбол, футбол, гімнастика. За весь навчальний рік кожного року ми не вчили нічого нового. Це була класика і ми мусили виконувати програму, здавати контрольні нормативи і за певною сіткою ставити певні оцінки. Для тих, хто не обирає в житті спортивну діяльність, для них це було критично, бо вони мали наслідувати спортсменів і в них не було бажання працювати на уроках".

Нові методики викладання, за словами Марії Глоби, покликані повернути дітям цікавість до фізичної активності. Тепер, додала вона, діти самі обирають, чим займатися на уроці.

Марія Глоба з учнями під час уроку. Суспільне Черкаси

Навчальна програма для п'ятих-шостих класів передбачає півтора десятка різних модулів, тобто видів спорту, пояснила Марія Глоба. Їхня кількість різниться у різних школах, залежно від матеріально-технічної бази, розповів керівник департаменту освіти Черкаської міськради Богдан Бєлов:

"Місто спрямовує кошти на придбання інвентарю. Також школи беруть участь у грантових програмах, конкурсах, де вони здобувають цей інвентар. Тому школи інвентарем забезпечені для викладання цієї дисципліни в повній мірі".

"Доджбол, тобто вибивний, фрисбі, регбі, корвбол, це як баскетбол, тільки спеціальним м’ячем, схожим на футбольний. В команді мають бути і хлопці, і дівчата. Це має відбуватися послідовно: навчили одного модуля, розібрали правила, на наступному уроці закріпили, додали ще один модуль", — прокоментувала Марія Глоба.

Змінився також і підхід до оцінювання фізичної підготовки дітей, додала вона:

"З раніше ми мали за рік здати шість нормативів. Сьогодні ці контрольні нормативи є орієнтованими на індивідуальний розвиток кожної дитини. На прикладі стрибка в довжину з місця: він приймається на початку навчального року і в кінці. Якщо на початку року дитина стрибає, скажімо 140 сантиметрів, це її показник, я його не оцінюю. Оцінка формується від її мотивації — на скільки вона хоче поліпшити свій результат".

Тобто оцінюється прогрес, який дитина досягла наприкінці навчального року, прокоментувала вчителька. Всі перелічені зміни стосуються середньої школи, зазначила вона. У початковій інша мета.

"Дуже часто діти початкової ланки індивідуалісти та гра в команді для них важка. Вони всі хочуть почути «я кращий». Це якраз та початкова ланка, де ми їх навчаємо об’єднуватись, розуміти й підтримувати один одного", — пояснила Марія Глоба.

Марія Глоба з учнями під час уроку. Суспільне Черкаси

У школі №34 уроки фізкультури у першачків проводить Владислав Гончар. Він розповів, що програма для початкових класів має назву "Діти — майбутнє":

собливості першого класу — діти приходять після садочку енергійні. Треба з ними і погратися-побігати, але й скоординувати на те, що ми вже школа, що ми вже вчимося. Треба балансувати між активністю і дисципліною".

Як у черкаських школах змінилися уроки фізкультури з новою українською школою. Суспільне Черкаси

Школа №34 у Черкасах єдина, де діти початкових класів мають спортивний зал у сховищі, розповів директор закладу Ігор Буркацький:

"Один з кабінетів у нас облаштований під маленький спортивний зал для початкової ланки. Коли діток застає тривога, вони спускаються в укриття і продовжують тут заняття".

«»

Учні на уроці фізичної культури. Суспільне Черкаси

Урок фізкультури, як зазначила Марія Глоба, це те місце, де діти соціалізуються, вчаться співдіяти:

"Саме цей урок дає таку суттєву командну роботу. Кожна дитина в цій команді може визначити свою роль: хтось лідер, хтось підпорядкований, вчиться бути лідером, а іноді два лідери можуть бути несумісним і наша місія навчити їх порозумітись".

"Ми намагаємося стимулювати педагогів, щоб вони перекваліфікацію проходили, змінювали підходи в роботі з дітьми", — прокоментував Богдан Бєлов.

Ця робота, за його словами, триває постійно вже восьмий рік — від часу впровадження програми нової української школи. У Черкаському національному університеті готують нове покоління викладачів фізкультури. Це серйозний виклик для викладачів університету, розповів доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання Олександр Безкопильний:

"Нині програма фізичної культури — це одна із найбільш об’ємних програм із всіх навчальних дисциплін закладів загальної й середньої освіти. Нині в програмі понад 50 варіативних модулів, які базуються на різних видах фізкультурної активності. Це робиться для того, щоб створити мотивацію для занять фізкультурою і спортом. Відтак ми повинні підготувати мобільного вчителя, здатного зорієнтуватися в ситуації, підготуватися до уроку і забезпечити предмет".

Як у черкаських школах змінилися уроки фізкультури з новою українською школою. Суспільне Черкаси

Учень шостого класу Артем Авербах розповів, що йому подобається на уроках фізкультури:

"На уроках фізкультури ми багато граємо. І нам дають перепочити".

Його однокласниця Олександра Козир додала:

"Мені подобається фізкультура, бо я люблю активність. Мені подобається в доджбол грати, бігати. У нас вона три рази на тиждень, але хотілося б, щоб була хоча б чотири рази на тиждень. Так було б прикольніше".

Уроки фізкультури не менш важливі за інші, вважає лікарка загальної практики та заступниця директора з медичного обслуговування третього міського центру первинної медико-санітарної допомоги Лариса Горбик:

"Фізкультура забезпечує гармонійний розвиток людини, організму, підвищує функціональні можливості, сприяє зміцненню імунітету. І батьки погоджуються брати довідку не на звільнення, а довідку спецмедгрупи, наприклад, де будуть дозуватися фізичні навантаження і дитина може виконувати ті фізичні навантаження, які дозволені по здоров’ю. Тенденція така — діти стали хворобливіші. Думаю це пов’язане з екологічною ситуацією, з емоційними навантаженнями, пов’язаними з військовими діями".

Саме тому, зазначила лікарка, фізкультуру ігнорувати не варто. Рухова активність має змінювати розумову і батьки дослухаються. Цьогоріч, з її слів, оформили лише три довідки на звільнення від фізкультури:

"Довідок стало менше, але, я думаю, це пов'язано з тим, що дуже дітей стало менше. Спостерігається така тенденція, що батьки вважають фізкультуру не важливим предметом і намагаються навантажити дитину всіма іншими предметами. Таким чином вони обмежують своїх дітей у фізичних навантаженнях, які можуть покращити їхнє здоров’я, а також розумові здібності".

Лариса Горбик. Суспільне Черкаси

За словами медикині, фізична культура розвиває не тільки здоров’я дітей, а й рухливі навички, морально-вольові якості, соціальні навички.

"Коли дитина в колективі займається фізичними навантаженнями із ровесниками, вона вчиться спілкуватися, вчиться досягати цілей. Це також активний відпочинок. Якщо дитина цілий день займається розумово, то фізкультура буде як розвантаження і покращення розумових здібностей", — пояснила Лариса Горбик.

Як у черкаських школах змінилися уроки фізкультури з новою українською школою. Суспільне Черкаси

За словами Олександра Безкропивного, нині у школі змінюється зміст предмета "Фізична культура" внаслідок того, що розширюється перелік розділів програми.

"Програма доповнюється різноманітними видами фізкультурної активності. На початку року дітям пропонують обрати із переліку програми ті види активності, які в них викликають зацікавленість. Вчитель фізкультури повинен ознайомити дітей з цими розділами програми. Потім урок фізичної культури наповнюється з того, що діти виберуть. Зміни призводять до того, що підвищується складність в організації уроку. Програма налаштовує вчителя на те, що він повинен представити на уроці щонайменше три варіативних модулі", — пояснив Олександр Безкропивний.

Учні на уроці фізичної культури. Суспільне Черкаси

З його слів, сучасний підхід передбачає, що це дозволить сформувати у дітей мотивацію і цікавість до предмета:

"Ми намагаємось адаптуватися в підготовці майбутніх вчителів. Я не можу сказати, що дитиноцентризм і особистісно орієнтований підхід до учня, врахування його потреб, бажань і природних особливостей — це щось таке нове. Змінюється час, треба відходити від тоталітарних підходів в навчанні і думати про те, що кожна дитина є особистістю і це треба враховувати при викладанні будь-якого предмета".

За словами Марії Глоби, підхід до викладання фізкультури змінився кардинально. Наприклад, кількість різновидів спортивних активностей:

"Нова українська школа підпорядкована під велику кількість нетрадиційних модулів і не для того, щоб популяризувати ці види, а для того, щоб дитина обрала більшу кількість і познайомилася з тими модулями. Я п'ять та шості класи — це адаптаційний цикл нової української школи. За програмою нам рекомендовано обрати 15 модулів — це 15 видів спорту, які обираються по матеріально-технічній базі закладу, підготовки вчителя та інтересах дітей. Для мене, кращий результат — діти хочуть рухатись і на уроках залучені всі".

Середня школа, за словами Марії Глоби, це адаптаційний цикл нової української школи:

"П середній школі вивчають індивідуальні навички. У старшій відточують техніку і навички. Досить часто вчителі інших освітніх галузей нам дякують, бо після уроку фізкультури діти налаштовані на складніші предмети".

Як у черкаських школах змінилися уроки фізкультури з новою українською школою. Суспільне Черкаси

Також Марія Глоба додала, що за спостереженнями її та колег, нині учні не люблять змагатися.

"Тобто ті діти, які не обирають спорт у своєму житті, для них є суттєвий страх себе не проявити. Тому ми змагання прибираємо, називаємо їх турніри, суперматчі, щоб дітей залучати до масовості цієї, щоб вони не боялися себе реалізовувати", — пояснила Марія Глоба.

Новини України