За інформацією: Суспільне Чернігів.
Держаудитслужба про транспортну кризу в Чернігові. Суспільне Чернігів
Державна аудиторська служба України під час аудиту міського бюджету Чернігівської громади, результати якого вони опублікували в січні 2024 року, попереджала міську владу про можливі проблеми з громадськими перевезеннями пасажирів, а також повідомляла про ознаки неефективного використання коштів громади на загальну суму 14,2 мільйона гривень.
Про це повідомляє пресслужба управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області на своєму сайті.
Держаудитслужба досліджувала питання громадських перевезень у Чернігові відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону України "Про критичну інфраструктуру", де йдеться про те, що транспортне забезпечення належить до життєво важливих функцій та послуг, порушення яких призводить до негативних наслідків для національної безпеки України.
Під час аудиту досліджували, як виконується "Програма розвитку громадського транспорту Чернігова на 2022-2024 роки" та встановили, що, визначена цією програмою мета — не виконується, а саме:
- не створюються об'єктивно-рівноцінні умови для всіх учасників на ринку пасажироперевезень,
- використовуються перевізниками неліцензійні транспортні засоби на маршрутах загального користування в Чернігові (це порушує норми чинного законодавства України та створює загрози для життя та здоров'я пасажирів),
- відсутній розвиток й модернізація транспорту міської громади (при наявності у КП "Чернігівське тролейбусне управління" комунального автобусного парку, кошти на виконання програми надавалися лише приватним перевізникам).
"Подіями, які сталися у Чернігові 2 травня 2024 року, коли приватні перевізники відмовилися вийти на маршрути, підтверджено відсутність сталого функціонування та розвитку транспорту міської громади, про що було раніше зазначено в аудиторському звіті. Адже ще в січні аудитори попереджали: якщо не оновлювати комунальний транспортний парк, а розвивати лише приватних перевізників, то в майбутньому можливе часткове або повне зупинення руху громадського транспорту", — йдеться у повідомленні.
Що відомо про транспортну кризу у Чернігові
30 квітня ввечері, в.о. міського голови Чернігова Олександр Ломако звернувся до містян та повідомив, що протягом 1-2 травня у Чернігові частина громадського транспорту може не виїхати на маршрути. Це пов'язано з тим, що з 19 квітня нема оплати часткової компенсації за здійснені в березні громадські перевезення — дев'ять мільйонів гривень. Через це з чотирма перевізниками, які обслуговують міські маршрути Чернігова, не можуть розрахуватися за паливо, кредити та лізинг, а також виплатити заробітні плати водіям та іншим співробітникам.
Водночас начальник Чернігівської МВА Дмитро Брижинський у своєму відеозверненні пояснив, чому не підтримав збільшення розміру компенсації перевізникам у Чернігові. Це рішення він аргументує нібито збільшенням прибутку тих самих перевізників на 20% за рахунок зростання вартості проїзду у громадському транспорті, розраховуючись готівкою та банківською карткою. Брижинський також сказав, що готовий підтримати виділення шести мільйонів гривень на компенсації, як це передбачено у бюджеті. Однак збільшення суми до дев'яти мільйонів гривень він пов'язує із задоволенням інтересів окремих перевізників, зокрема, Володимира Коваленка — депутата міської ради від фракції "Рідний дім".
Своєю чергою Олександр Ломако вважає, що начальник Чернігівської МВА Дмитро Брижинський блокує виплату компенсації перевізникам через земельні інтереси свого радника Максима Черненка.
Начальник управління транспорту Олександр Рижий розповів, що за програмою компенсації перевізникам у бюджеті Чернігова передбачено 75 мільйонів гривень на рік. У місяць виплата становить шість мільйонів 250 тисяч гривень. У березні ж перевізники виконали послуг на суму понад дев'ять мільйонів гривень. За словами Рижого, цифра зросла, у порівнянні з лютим, через придбання перевізниками шести автобусів, які відповідають критеріям цієї програми, а також більшої кількості днів у місяці.
Зранку 2 травня на маршрути виїхали 58 тролейбусів та п'ять автобусів комунального підприємства "Чернігівське тролейбусне управління". На міських автобусних маршрутах — 0 одиниць транспорту приватних перевізників.
Також начальник Чернігівської ОВА В'ячеслав Чаус доручив правоохоронним органам розібратися з проблемою транспорту у місті, а профільному департаменту ОДА розглянути можливість збільшити кількість транспортних одиниць на приміських маршрутах, що курсують містом.
Повернулись міські автобуси на свої маршрути після другої години дня 2 травня. Про це майже одночасно у своїх соцмережах повідомили виконувач обов’язків міського голови Олександр Ломако і начальник міської військової адміністрації Дмитро Брижинський.