Безоплатний проїзд для пенсіонерів в автобусах Чернігова з 1 квітня: до чого може призвести і як це коментують містяни

За інформацією: Суспільне Чернігів.

Наталія Куліш. Суспільне Чернігів

Позитивно відгукується про зміни з 1 квітня і жителька Киїнки Зінаїда Черниш. Жінка говорить:

"Зрозуміло, що це буде добре. Мені ось проїхатись з однієї лікарні в іншу — це дорого для мене".

Зінаїда Черниш. Суспільне Чернігів

Чернігівка Надія Скороход зазначає:

"Кому багато треба їздити, то це дуже добре, дуже".

Надія Скороход. Суспільне Чернігів

Проте є й інші думки. Наприклад, місцевий житель Дмитро каже:

"Звичайно, що добре. Але треба запитати в тих, хто буде возити: добре це чи ні, що вони будуть безплатно возити".

Дмитро. Суспільне Чернігів

У міськраді про такі зміни почали говорити у лютому

Про запровадження безоплатного проїзду в автобусах, зокрема, для пенсіонерів почали говорити в лютому. Голова фракції ЄС у міськраді Марина Семененко пропонувала додати пенсіонерів за віком до програми з компенсації пільгових перевезень. Згодом схожу пропозицію подала і фракція "Рідний дім", сказав її голова Олександр Ломако. Єдине, що за їхніми пропозиціями (тобто за пропозиціями "Рідного дому", — ред.) пропонувалося запровадити місячні ліміти на поїздки пенсіонерів в автобусах — від 30 і вище.

Хто і як зможе їздити безоплатно

За словами начальника міського управління транспорту Олександра Рижого, більшість змін в затверджених нині Брижинським розпорядженнях стосуються перевезень в автобусах. Згідно з міською програмою компенсацій пільгових перевезень на 2022-2024 роки, правом на безоплатний проїзд в автобусах користувались наступні категорії:

  • ветерани війни;
  • громадяни, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
  • люди з інвалідністю;
  • та інші категорії громадян, зокрема, діти-сироти та діти позбавлені батьківського піклування, що виховуються або навчаються у навчально-виховних та навчальних закладах, а також діти з багатодітних сімей.

Пенсіонери за віком не входили до цього переліку та мали можливість безоплатного проїзду лише у тролейбусах. Згідно з новою програмою на 2025-2027 роки, їм дозволили безоплатно їздити і в автобусах.

Тепер йдеться про такі категорії:

  • ветерани військової служби, правоохоронних органів, податкової та пожежної служб, а також служб цивільного захисту й спецзв’язку;
  • військовослужбовці з інвалідністю через бойові дії, учасники бойових дій та батьки загиблих або зниклих безвісти військових;
  • пенсіонери за віком;
  • реабілітовані особи з інвалідністю через репресії або пенсіонери;
  • постраждалі учасники Революції Гідності.

Олександр Рижий каже: безоплатний проїзд діятиме за умови пред’явлення посвідчення та транспортної картки.

"Якщо люди з інших громад, то вони покажуть посвідчення про те, що вони з інших громад. А ті люди, які мають транспортні картки, то треба валідуватися".

Компенсація передбачена не для всіх автобусів. Що це означає?

Також начальник МВА вніс зміни до бюджету міста на 2025 рік та передбачив п'ять мільйонів гривень компенсації за безоплатне перевезення пільговиків в автобусному транспорті.

Олександр Рижий пояснює, така компенсація передбачена не для всіх автобусів.

"Відповідно до програми компенсації буде відбуватися тільки на ті транспортні засоби, які не підпадають під дію програми розвитку громадського транспорту".

Олександр Рижий. Суспільне Чернігів

Таких транспортних засобів, за його словами, в місті декілька. Усі інші — автобуси, які працюють за програмою розвитку громадського транспорту, а перевізники отримують компенсацію за транспортну роботу, тобто за кілометр. Тариф на нього встановили 17 листопада 2022 року рішенням виконавчого комітету.

Згідно з документом, ціна стартує від 30 гривень 74 копійок за кілометр до 62 гривень 22 копійок — залежно від терміну експлуатації автобуса, пасажиромісткості та виду пального. Різницю між виторгом від сплати за проїзд пасажирами та пробігом покриває міський бюджет. У 2025 році, каже Рижий, на це закладено 100 мільйонів гривень. Минулого року ця сума становила 75 мільйонів гривень.

Що кажуть перевізники

Представник підприємства-перевізника "Пассервіс" Володимир Козир, який обслуговує 21-й, 27-й та 30-й маршрути, каже: до нововведень готові.

"Водії вже попереджені, проінструктовані, готові для виконання цих задач. Кількість людей в автобусі не впливає на оплату за кілометр. Тому нам важливо, щоб оплата за кілометр була прозора, чесна і платилася у повному обсязі".

Володимир Козир. ФОТО: Суспільне Чернігів

За його словами, автобуси, які не підпадають під програму, в них працюють як резервні. Тому прогнозує, що грошей, які виділили за програмою компенсації пільгових перевезень, підприємству вистачить. Але каже, перевізники вже подали пропозицію для перегляду тарифу за кілометр.

"Ці тарифи за кілометр розроблялись і приймалися вже понад три роки тому. Звісно, за цей час багато чого змінилось і вартість палива, і заробітна оплата, яку ми виплачуємо працівникам. Це паливно-мастильні матеріали, це акумулятори й так далі. Тому, я вважаю, що перегляд актуальний, його потрібно робити", — говорить Володимир Козир.

Заступниця директора підприємства "Таксосервіс", який обслуговує 26-й, 28-й та 37-й маршрути, Раїса Казаніна каже, автобусів, які не потрапили до програми розвитку громадського транспорту, на підприємстві небагато. А компенсації їм теж має вистачити.

"Думаю, вистачить. У нас до трьох машин таких їздить, інколи буває чотири, але загалом в день три", — говорить Казаніна.

Зміни можуть підвищити собівартість перевезень

Експерт з транспортного планування Дмитро Беспалов прогнозує, якщо раніше більшість пільговиків користувалися комунальним перевізником, тобто тролейбусами, то після того, як розширили перелік пільговиків в автобусах, частина з них їздитиме саме на них. Це може своєю чергою підвищити собівартість перевезень.

"Тому що пасажирів менше стане, а витрати ті самі. Тобто тролейбус все одно треба ганяти, але тепер він возить меншу кількість людей. І з іншого боку у приватних операторів можуть виникнути проблеми через підвищений попит. Наприклад, платоспроможні пасажир можуть піти з певних маршрутів, тому що не помістяться там через пільговиків".

Люди на зупинці громадського транспорту у Чернігові. Суспільне Чернігів

Олександр Рижий каже, в такому випадку 100 мільйонів гривень, які нині закладені на компенсацію автоперевізникам за транспортну роботу, може не вистачити.

"Чим більше перевізник збирає з пасажирів — тим відповідно менше йде доплата з бюджету. Чим менше збирає — тим більша доплата. І відповідно ж ми компенсували тролейбусному управлінню за пільги. Тобто зменшиться ж і компенсація за пільги у перевезенні тролейбусного управління. Відповідно треба теж шукати буде баланс, щоб утримувати комунального перевізника", — пояснює Рижий.

Деякі тролейбусні маршрути доведеться закрити?

Начальник тролейбусного управління Руслан Ємець розповідає, загалом потреба підприємства з бюджету міста складає від 150 до 200 мільйонів гривень на рік. Цьогоріч, згідно з даними валідації, пільговики здійснювали від 760 до 780 тисяч поїздок щомісяця. Це становить 65-70% від усіх перевезень.

"Приблизно 30-35% підприємство заробляє коштом платного пасажира і дві третини компенсує збитки місцева влада. У приватних перевізників — навпаки", — каже Руслан Ємець.

Руслан Ємець. Суспільне Чернігів

За його словами, у разі масштабного переходу пільговиків на автобуси, можливо, що деякі тролейбусні маршрути доведеться закрити, наприклад, перший.

"Там працюють тролейбуси з автономним ходом, тобто, коштом таких машин і частково автобусів, ми розв'язали питання пільгових перевезень району Подусівки, району Дніпровської, частково мікрорайону Шерстянка. Якщо пільговик зможе користуватися безплатним проїздом приватних перевізників, тоді потреба в такому маршруті майже відпадає, тому що там ще є два автобусні маршрути".

Більше стане зрозуміло через місяць

Точні зміни пасажиропотоку можна буде оцінити після повного місяця роботи за новими правилами, каже Ємець.

"Ми можемо тільки прогнозувати, що на деяких маршрутах, де є дубляж приватними перевізниками, то може зменшитись кількість пільговиків транспорту. І можливо збільшиться кількість платних пасажирів, тому що більш порожній транспорт буде ходити", — пояснює начальник тролейбусного управління.

Новини України